شرح مقاله

tools طراحی چرخ دنده پلاستیک
پلاستیک ها مواد مناسبی برای چرخ دنده های که عملکرد آنها با سرعت پایین و نیروی کم است محسوب می شوند.
  چهارم بهمن ١٣٩٧ ساعت ٢١:١٩ نظرات[0]
 

معمولاً چرخ دنده های پلاستیکی را برای حرکت انتقالی دقیق با نیروی کم مورد استفاده قرار می دهند، زیرا چرخ دنده های پلاستیکی مزایای بالاتری نسبت به چرخ دنده های فلزی دارند که عبارتند از:

1- چرخ دنده های پلاستیکی اغلب نیازی به روغنکاری یا روانکاری ندارند.

2- چرخ دنده های پلاستیکی دارای وزن کم و عملکرد سریعتری از نوع مشابه چرخ دنده فلزی می باشند.

3- این نوع چرخ دنده ها در مقابل شرایط محیطی و خوردگی مقاومت بیشتری نسبت به انواع چرخدنده های فلزی دارند.

انواع چرخ دنده ها دارای ترکیبی از نیروهای غلتشی و لغزشی بر روی دنانه ها می باشند و معمولاً دوام هر دندانه بستگی به شکل دندانه و پایداری ابعادی دندانه ها دارد.

اگر چرخ دنده ها دارای قطرهای متفاوتی باشند، چرخ دنده ای که قطر کوچکتر دارد را پینیون می نامند و همواره سریعتر از چرخ دنده بزرگ تر می چرخد و دارای نیروی دورانی کمتری از چرخ دنده بزرگتر می باشد.


معمولاً چرخ دنده های رایج پلاستیکی که بیشترین کاربرد را در صنعت دارند عبارتند از:

1- چرخ دنده ساده

از عمومی ترین چرخ دنده ها چرخ دنده ساده می باشد وقتی که نام چرخ دنده گفته می شود ابتدا این نوع چرخ دنده ها به ذهن می رسند. این نوع چرخ دنده ها حرکت را از یک چرخ دنده به چرخ دنده دیگر بصورت مماسی منتقل می کنند. معمولاً چرخ دنده ساده را می توان با قطرهای متفاوتی برای افزایش یا کاهش گشتاور پیچشی در واحد آر پی ام به کاربرد؛ چرخ دنده به دو نوع ساده خارجی و ساده داخلی تقسیم می شود؛ بیشتر طراحان در طراحی چرخ دنده های ساده از زاویه فشار 20 درجه استفاده می کنند، زیرا چرخ دنده هایی که دارای زوایای فشار 20 درجه می باشند قابلیت تحمل نیروهای بالاتری نسبت به زوایای فشار 22.5 و 25 درجه را دارند.

2- چرخ دنده مارپیچ

این نوع چرخ دنده دارای دندانه های مایل در پیرامون سطح و نسبت به محور می باشند، معمولاً چرخ دنده مارپیچ نسبت به چرخ دنده ساده در عمل ترجیح داده می شود زیرا عملکرد چرخ دنده مارپیچ آرام و یکنواخت می باشد.

اصولاً چرخ دنده های مارپیچ در سرعت های بالا و نیروهای زیاد کاردبرد دارند؛ زیاویه فشار چرخ دند های ماپیچ بین 13 تا 23 درجه است.

3- چرخ دنده مخروطی

دارای دندانه هایی به شکل مخروط می باشد و این نوع دندانه ها دارای ارتفاع و ضخامت متغیر در طول هستند. به صورتی که در ابتدا بزرگ (پهن) و در انتها کوچک (باریک) می باشند. چرخ دنده های مخروطی کاربرد گسترده ای در انقال قدرت بین محورهای متقاطع دارند و با زاویه تقاطع 90 درجه به کاربرده می شوند.

4- چرخ دنده حلزونی

چرخ دنده های حلزونی برای عملکرد با زاویه مستقیم مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع چرخ دنده ها عملکرد لغزشی بیشتری نسبت به انواع مختلف دیگر چرخ دنده ها دارد. در نتیجه در مقایسه با دیگر چرخ دنده ها 90 درصد راندمان کمتری از خود در عملکرد نشان می دهد و به همین دلیل کاربرد بسیار کمی در صنعت دارد.

رایج ترین جنس پلاستیک ها برای چرخ دنده های پلاستیکی از جنس پلی آمید (پی ای) و استال (پی ا ام) می باشد و از ترموپلاستیک های پلی یورتان، پلی اتیلن ترفتلیت، پلی مید، پلی آمید مید و غیره استفاده می شود.

فاکتور شکلی دندانه های چرخ دنده به زاویه فشار تعداد دندانه های چرخ دنده بستگی دارد؛ ا روغنکاری چره دنده های ترموپلاستیکی جداً خودداری نمائید، زیرا امکان ایجاد ترک در چرخ دنده وجود دارد.

معمولاً چرخ دنده های پلاستیکی دارای صدای کمتر نسبت به انواع چرخ دنده های فلزی می باشند که این بستگی به ضریب اصطکاک و ارتعاش پایین می باشد.




كليه حقوق اين اثر متعلق بهhttp://www.khazarplastic.comميباشد.
هرگونه تقليد و نقل مطالب بدون ذكر منبع ممنوع می باشد.